неделя, 7 март 2021 г.

Железопътна линия Каспичан - Тодор Икономов - Част 4

0

 



Каспичан - Ружица - Каолиново


През април 1935 г. минното акционерно дружество Каолин”, със седалище във Варна, прави постъпки пред главната дирекция на БДЖ да се построи жп клон от теснолинейката Каспичан – Крайна до село Божи дар, днешно Каолиново. Там са се разработвали находища от висококачествени каолини и пясъци, подходящи не само за нашите керамични и стъкларски фабрики, но и за износ. Акционерното дружество дава своята лепта за жп клона, като предоставя 250 000 лв. Главната дирекция на БДЖ преценява, че предложението означава осигуряване на постоянен трафик за по-голямата част от теснолинейката и възлага на отдела за проучване и изграждане на нови жп линии да се заеме с неговото осъществяване. През юни 1935 г. линията е проучена и трасирана. От края на юли започва строителството. Наети са около 150-160 работника.

Разклонът за Каолиново се отделя от км 43,5 (четиридесет и три и половина), между гарите Долина и Ружица, минава през с. Кус[1] и свършва под Каолиново.


Теснолинейката, някъде по трасето между Църквица и Хърсово.

Официалната статистика води така построения разклон в колоната гарови и други коловози. Това продължава до 1939 г. , когато е показан вече като жп клон Роза – Божи дар (Каолиново), с дължина 10 720 м и други коловози 1008 м.

В действителност обаче още от края на 1935 г. това отклонение функционира като железопътен клон с един чифт смесени и един чифт товарни влакове, а за възелна гара е приета Кулаково (Долина).

През 1938 г. обаче гара Роза (Ружица) е преместена на мястото на отклонението, т.е. на 1,9 км по-близо до гара Кулаково. Междугарието Кулаково – Роза, от 4,6 км става 2,7 км, а междугарието Роза – Вълнари от 5,6 км става 7,5 км. Чак тогава статистиката отчита участъка Роза – Божи дар за действащ клон на жп линията Каспичан – Крайна.


Из архивите на БДЖ - 1938 г.

Разписание - 1938 г.

За поддържане на локомотивите, обслужващи влаковете по отклонението в Каспичан е построено локомотивно депо. Самите локомотиви са серия 400.60 и техният брой е варирал според интензивността на превозите по линията (около 10 – 12 броя).


Локомотив 446.60 в депо Каспичан, след закриване на линията - 1965 г.



Вече с изградения клон към с. Божи дар (Каолиново) - 1950 г.




[1] В момента квартал на гр. Каолиново


Author Image

About Съхрани Българското
Soratemplates is a blogger resources site is a provider of high quality blogger template with premium looking layout and robust design

Няма коментари:

Публикуване на коментар