След избухването на Първата световна, нуждите на
армията стават приоритет. Важно е да се достигат границите на държавата. Животинската
тяга не успява да задоволи нуждите и това налага строежа на жп линия. Трябва да
може бързо да се осигури превоз на подразделения, боеприпаси, оръжие и
продоволствие
На 5 юли 1916 г. 3-та армия, която е и наречена Добруджански театър на военните действия, започва изграждането на теснолинейната 600 mm жп линия Каспичан – Силистра.
На 21-ви август същата година работата по тази линия се поема от новосъздаденият орган УЖПС.
![]() |
Депо Каспичан по време на войната 1915 - 1918 г. - жп линия - Каспичан - Крайна |
Към 12-ти декември е готов и първият участъкът – Каспичан – Хърсово. Неговата дължина е 31,6 км. За да стигне до Хърсово, влакът минава през Нови пазар, Стоян Михайловски, Жилино, Войвода, Църквица и сп. Могила.
![]() |
Каспичан - Хърсово |
Линията се е използвала предимно за превоз на товари и пътници. Превозът се осъществява в смесени или чисто товарни влакове. Максимално разрешената скорост е 15 км/ч, само за участъка Черковище – Хърсово е 20 км/ч.
На 1-ви февруари 1917 г. е открит участъка Хърсово – Кулаково или Хърсово – Долина. Участъкът е дълъг 8,9 км.
Месец и половина по-късно, на 15-ти март, е открит участъка Кулаково – Гюллер, или с днешни имена казано – гара Долина – гара Ружица. Участъкът е с дължина 4,6 км.
![]() |
Каспичан - Ружица |
На 11 април е построен и най-дългият от трите участъка –
Гюллер – Саид Али Факъ, или днешното село Скала, което се намира в общ.
Дулово, обл. Силистра. Той е бил дълъг
16,8 км.
След това, по време на разгара на войната, строителството е спряно. Когато врагът е изтласкан отвъд Дунава, фронтът се отдалечава, опасността намалява и необходимостта от по-нататъшно изграждане на теснолинейката отпада.
Така линията, която е трябвало да свързва Каспичан и Силистра, остава да се експлоатира в участъка Каспичан – Саид Али Факъ, с дължина 61,9 км.
Извадка от книгата на Димитър Деянов - "Железопътна мрежа в България 1866-1975" |
![]() |
Извадка от книгата на Димитър Деянов - "Железопътна мрежа в България 1866-1975" Година на снимката - неизвестна. |
![]() |
Трасето е изградено до с. Вълнари - 1930 г. |