неделя, 7 март 2021 г.

Железопътна линия Каспичан - Тодор Икономов - Част 1

0

 


 В тези статии ще тръгнем по стъпките на една отдавна изчезнала и забравена теснолинейна ЖП линия. От началната гара, която е гара Каспичан, до крайните Каолиново и Тодор Икономов. Въпреки разрушените отдавна гарови сгради и трасета, ние се опитахме да проследим пътя на теснолинейката и да ви покажем какво е останало от едновремешната дековилка. 

ДА ЗАПОЧНЕМ ОТ САМОТО НАЧАЛО


Гара Каспичан се превръща в железопътен възел още с построяването на първата жп линия у нас през 1866 г. – РусеВарна. Впоследствие, през 1899 г.,  е пусната за екплоатация и линията СофияГорна ОряховицаКаспичан, която да свързва София с Варна. Така Каспичан се оказва на кръстопътя на големите градове



Снимка, взета от „150 години железопътна линия Русе – Варна. 150 години железопътна инфраструктура в България” с автор инж. Иван Гогев.


1914 - 1916

След двете балкански войни, България изпада в тежко положение. Железопътното строителство е спряно, а през средата на 1914 опасността от война, която надвисва над България, още повече затруднява положението. На 15-ти юли Австро-Унгария обявява война на Сърбия. Първата световна война е вече факт.

Управляващите кръгове в България виждат в започналия военен конфликт нова възможност да се реши националният въпрос. Още от началото на войната двете противостоящи коалиции развиват активна дипломатическа борба за привличане на нови съюзници и насочват вниманието си към България, която заема централно стратегическо положение на Балканския полуостров. 

Съблазнени от по-големите обещания на Централните сили за връщане на загубените след Междусъюзническата война територии с българско население и заблудата, че този път победата ще бъде бърза и лесна, цар Фердинанд и правителството на Васил Радославов, въвличат България във войната на страната на Германия, Австро-Унгария и Турция.

По време на войната става видно, че управлението на железниците и железопътните войски в хода на бойните действия не винаги е добре синхронизирано, което се дължи на двойното подчинение – на Главната дирекция на БДЖ и на Щаба на действащата армия (ЩДА).  За да се отстранят слабостите и създаде по-пълна координация е създаден нов военновременен орган – Управление на железопътните съобщения (УЖПС). Управлението е сформирано на 1 юни 1916 г. със седалище София. През същата година е поставено началото и на голямото строителство на теснолинейни железници, за нуждите на армията.

ЩДА, който със започването на военните действия замисля строителството на жп линия от Радомир надолу до долината на река Струма, възлага към края на ноември 1915 г. на Дирекция по постройките при БДЖ изпълнението на тази задача. Това е и първата теснолинейка в България – Радомир -  Валовища (град в Гърция).

С тази линия се слага и началото на мащабното строене на теснолинейки в България. А в средата на 1916 г. започва строенето на една друга теснолинейка, а именно тази , на която е посветена тази статия – теснолинейката Каспичан – Силистра. А защо е до Силистра и защо не е успешно построена докрая, ще разберете в следващата част. 


Карта на железопътната мрежа в България (1912 г.)


Железопътна линия Каспичан - Тодор Икономов - Част 2






Author Image

About Съхрани Българското
Soratemplates is a blogger resources site is a provider of high quality blogger template with premium looking layout and robust design

Няма коментари:

Публикуване на коментар